Torstaina 27.3.2025 Heinolassa kokoonnuttiin pohtimaan suurta kysymystä: ”Miten Heinolasta tehdään Suomen aktiivimatkailun pääkaupunki vuoteen 2035 mennessä?” Ravintola Tukkijätkän juhlatilassa järjestämäni keskustelutilaisuus toi yhteen matkailun asiantuntijoita, yrittäjiä ja asiasta kiinnostuneita.

Vierumäen matkailualueen läheisyys on Heinolalle ainutlaatuinen etu, ja kumppanuus Vierumäen kanssa avaa huikeita mahdollisuuksia. Vierumäki on jo vakiinnuttanut asemansa Suomen liikunta- ja harrastematkailun huippukohteena, mutta pelkästään sen menestyksellä Heinolan on haastavaa nousta aktiivimatkailun pääkaupungiksi. Kaupunkialueella on tehtävä omia rohkeita investointeja, panostettava matkailupalveluiden kehittämiseen ja uskallettava kokeilla uusia avauksia.

Törmäsin viikolla yhteen uuteen alan yritykseen, joka tunnetaan nimellä Fishing Point – katso LINKKI – kivat ovat ainakin kotisivut! Lisää näitä!

Oikealta vasemmalle Raija Forsman – Visit Lahti, Fuat Wafin – aluevaaliehdokas, Mikko Tukonen – kuntavaaliehdokas. Marko Hiltunen – Vierumäki.

Miten Heinola voi lunastaa paikkansa?

Tilaisuudessani alustivat Visit Lahden toimitusjohtaja Raija Forsman sekä Vierumäki Sports Oy:n operatiivinen johtaja Marko Hiltunen. He valottivat matkailun nousevia trendejä ja Heinolan mahdollisuuksia kehittyä kilpailukykyiseksi kohteeksi niin kotimaisille kuin kansainvälisille matkailijoille.

Minulla oli kunnia moderoida tapahtuma ja kannustaa osallistujia ideoimaan konkreettisia kehitysaskelia. Raija on erittäin valovoimainen ja energinen johtaja, ja hän sai yleisön sekä allekirjoittaneen innostumaan asiasta entistä enemmän. Marko Hiltunen taas valotti Vierumäen toiminnan faktoja ja myös arvomaailmaa. Loistava puhe myös häneltä.

Miksi julistautua aktiivimatkailun pääkaupungiksi?

Aktiivimatkailun suosion kasvu tarjoaa Heinolalle loistavan sauman rakentaa omaa matkailuidentiteettiään. Aktiivimatkailu on elämyksellistä ja liikunnallista matkailua, jossa yhdistyvät luonto, hyvinvointi ja monipuoliset aktiviteetit. Se tarjoaa matkailijoille mahdollisuuden yhdistää lomaan liikuntaa, seikkailua ja rentoutumista – olipa kyseessä patikointi, pyöräily, vesilajit tai vaikkapa hyvinvointiretket.

Kasvava trendi houkuttelee niin kuntoilijoita, perheitä kuin työhyvinvointia etsiviä ryhmiä, ja sen vetovoima perustuu laadukkaisiin palveluihin, elämyksellisyyteen ja vastuullisuuteen. Laadukas aktiivimatkailutarjonta saa matkailijat saapumaan ja viipymään pidempään.

Heinolan oma vastuu tulevaisuudestaan

Vierumäen läheisyys ja yhteistyö sen kanssa luovat vahvan perustan, mutta Heinolan tulevaisuus riippuu lopulta yhden yhteisen aktiivimatkailubrändin luomisesta. Meidän tulee olla aktiivinen toimija matkailun kehittämisessä, panostaa infrastruktuuriin, rohkaista uusia matkailuyrityksiä ja tuoda alueen vahvuudet esiin myös markkinoinnissa.

Itä-Hämeessä oli tällä viikolla ansiokas kirjoitus, jossa Vierumäen johtaja Peter Gabrielsson ja Heinolan kaupunginjohtaja toivat asiaa esille laajalti. Hienoa luettavaa myös se.

Uskon, että tilaisuus tarjosi kaikille matkailualasta kiinnostuneille mahdollisuuden osallistua keskusteluun ja tuoda omia näkemyksiään esiin. Nyt on aika vaikuttaa – tervetuloa mukaan rakentamaan Heinolan aktiivimatkailun tulevaisuutta!

Kategoriat Verkosto